7 Typowych błędów projektowych podczas budowy hali

23 marca 2025
7 Typowych błędów projektowych podczas budowy hali

Spis treści:

7 Typowych błędów projektowych podczas budowy hali

1. Niewłaściwie zaprojektowane pokrycia dachowe

2. Błędnie przyjęte rozwiązania w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych

3. Niedostosowanie technologii wykonania do specyfiki inwestycji

4. Przewymiarowane fundamenty i nieoptymalne rozwiązania posadowienia

5. Przewymiarowana i skomplikowana geometria konstrukcji stalowej

6. Brak koordynacji międzybranżowej i kolizje instalacyjne

7. Projektowanie bez uwzględnienia logistyki transportowej

Chcesz uniknąć kosztownych błędów? Sprawdź swój projekt przed wbiciem pierwszej łopaty

 

7 Typowych błędów projektowych podczas budowy hali – jak ich uniknąć?

Choć każdy projekt budowlany powinien opierać się na obowiązujących normach i zasadach inżynierskich, w praktyce wiele z nich zawiera rozwiązania oderwane od rzeczywistości wykonawczej. Zbyt często spotykamy się z projektami, które generują niepotrzebne koszty, komplikują realizację lub zwyczajnie nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom inwestycji. Główną przyczyną takich błędów jest brak praktycznej znajomości technologii budowlanych po stronie projektantów – skutkujący projektowaniem „na papierze”, bez uwzględnienia realiów placu budowy oraz specyfiki zastosowanego materiału.

Jeśli jesteś na etapie planowania hali lub analizujesz projekt przed realizacją – skontaktuj się z nami. Przeanalizujemy Twój projekt pod kątem możliwości optymalizacji, wskazując realne oszczędności i eliminując błędy, które mogą kosztować Cię dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych.

1. Niewłaściwie zaprojektowane pokrycia dachowe

Attyki i gzymsy to elementy, w których lubują się projektanci, jednak bez odpowiedniego zabezpieczenia hydroizolacyjnego stają się źródłem licznych problemów ze szczelnością. Ich obecność często generuje konieczność skomplikowanych obróbek blacharskich i staje się przyczyną przecieków już w pierwszych latach użytkowania obiektu.

Częstym błędem jest również nieprzemyślane łączenie technologii płyt warstwowych lub blach trapezowych z nietypowym odwodnieniem dachu. Płyty warstwowe, choć są najtańszym sposobem obudowy izolowanych hal, mają swoje ograniczenia – każdy otwór, przepust czy nacięcie wymaga bardzo starannego uszczelnienia, co zwiększa ryzyko błędów i przecieków. W przypadku dachów o skomplikowanej geometrii znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie tzw. technologii kanapkowej, czyli izolacji termicznej zabezpieczonej membraną dachową (np. papa, PVC lub EPDM w wersji premium). Taki układ zapewnia wyższą szczelność, łatwiejszą konserwację i mniejszą podatność na błędy montażowe. Mimo, że jest to nieco droższy typ pokrycia niż w przypadku płyty warstwowej, globalnie koszt wykonania uwzględniając wszelkie obróbki blacharskie, przepusty i koryta – może być tańszy, a na pewno technicznie lepszy.

Montaż dachu z płyt warstwowych

Więcej na temat płyt warstwowych oraz membran dachowych przeczytasz na:

Jaką membranę dachową wybrać?

Płyty warstwowe z rdzeniem z pianki PIR oraz PUR

2. Błędnie przyjęte rozwiązania w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych

Źle dobrane założenia dotyczące ochrony przeciwpożarowej potrafią podnieść koszty inwestycji o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. Przykładem jest nieuzasadnione projektowanie konstrukcji stalowej w klasie odporności ogniowej R120, co wymusza kosztowne zabezpieczenia ogniochronne. Projektanci często sięgają po najbardziej intuicyjne systemy malarskie, np. zestawy farb Sika o rozbudowanej dokumentacji wsparcia projektowego. Choć są to skuteczne i sprawdzone rozwiązania, to w wielu przypadkach nie są one uzasadnione kosztowo. Na rynku dostępne są alternatywne systemy zabezpieczeń, takie jak Carboline, Remoplast, Hempel czy inne systemy certyfikowane w Polsce i Unii Europejskiej, których koszt może być nawet kilkukrotnie niższy przy zachowaniu tej samej klasy odporności ogniowej. W przypadku dużych obiektów różnica w kosztach zabezpieczenia może sięgać kilkuset tysięcy złotych – tylko dlatego, że projektant nie uwzględnił tańszych, ale równie skutecznych alternatyw.

Innym przykładem jest projektowanie ścian murowanych z dodatkową obudową z płyt warstwowych – czyli rozwiązania, które dublują się funkcjonalnie i finansowo. Tymczasem odpowiednio dobrane płyty warstwowe z rdzeniem z wełny mineralnej mogą samodzielnie spełniać wymagania odporności ogniowej EI120, a nawet EI240, bez konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń. Wprowadzenie takich zmian pozwala znacząco ograniczyć koszty, nie tracąc nic na poziomie bezpieczeństwa.

Fundamenty pod halę trudne grunty

3. Niedostosowanie technologii wykonania do specyfiki inwestycji

Jednym z poważniejszych błędów projektowych jest niewłaściwy dobór technologii elementów konstrukcyjnych – zarówno pod kątem warunków środowiskowych, jak i kosztów czy logistyki budowy. Zamiast analizy realnych potrzeb inwestycji, projektanci często kierują się przyzwyczajeniami lub intuicją, co skutkuje przyjęciem rozwiązań nieoptymalnych, a niekiedy wręcz nietrafionych.

Przykładowo – w obiektach narażonych na wysoką korozyjność (np. oczyszczalnie, hale przetwórstwa spożywczego, magazyny soli) znacznie lepszym rozwiązaniem może być konstrukcja żelbetowa lub drewniana zamiast stalowej. W takich warunkach nawet zabezpieczenia antykorozyjne klasy C5 mogą nie wystarczyć, a koszty i częstotliwość renowacji powłok znacznie przewyższają jednorazowy koszt wykonania trwałej konstrukcji żelbetowej. Z kolei w halach, gdzie kluczowe są parametry przeciwpożarowe, warto rozważyć zastosowanie dźwigarów z drewna klejonego, które naturalnie osiągają wysokie klasy odporności ogniowej, bez konieczności dodatkowych zabezpieczeń. Takie rozwiązanie nie tylko spełnia wymagania P.POŻ., ale jest też estetyczne, ekologiczne i często tańsze w montażu niż zabezpieczana stal.

W przypadku samej technologii żelbetowej również można popełnić poważne błędy. Często wszystkie elementy projektowane są jako monolityczne, mimo że część z nich zdecydowanie lepiej byłoby wykonać jako prefabrykowane – np. słupy, belki czy biegi schodowe. Optymalne rozwiązanie zależy od analizy kosztów: produkcji, transportu, montażu oraz dostępności sprzętu i zasobów ludzkich. Tylko kompleksowa analiza pozwala dobrać wariant wykonawczy, który rzeczywiście będzie najlepszy dla danej inwestycji – zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym.

Hala hybrydowa żelbetowo-drewniana

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaka technologia jest najbardziej optymalna dla Ciebie, przeczytaj:

Hale żelbetowe czy stalowe?

Hale drewniane

Konstrukcje żelbetowe

4. Przewymiarowane fundamenty i nieoptymalne rozwiązania posadowienia

Jednym z częstych błędów spotykanych w projektach hal przemysłowych jest stosowanie nieracjonalnie drogich fundamentów – np. płyt fundamentowych w miejscach, gdzie w zupełności wystarczyłyby fundamenty punktowe lub ławy. Projektanci często „dmuchają na zimne”, przyjmując założenia bez wnikliwej analizy rzeczywistych obciążeń, lokalnych warunków gruntowych czy dostępnych technologii wykonania.

Więcej na temat na: Płyta fundamentowa czy fundament tradycyjny?, Wymiary fundamentów pod hale

Inne problemy pojawiają się w przypadku gruntów słabonośnych. Zamiast przeanalizować pełne spektrum możliwości technologicznych, projektanci często wybierają rozwiązania najprostsze z punktu widzenia projektowania – ale jednocześnie najdroższe dla inwestora. Przykładem są kosztowne technologie takie jak palowanie, kolumny żwirowe czy iniekcje wzmacniające podłoże. Choć mają one zastosowanie w trudnych przypadkach, to w wielu sytuacjach okazują się niepotrzebne – wystarczyłaby zmiana układu fundamentów, zastosowanie posadowienia pośredniego w ograniczonym zakresie, wymiana gruntu w strefie pod fundamentami lub zastosowanie poszerzeń stóp fundamentowych.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Budowa na trudnych gruntach. Porady oraz praktyki

Każda inwestycja powinna być analizowana indywidualnie, z uwzględnieniem rzeczywistych warunków gruntowych, przewidywanych obciążeń oraz opłacalności zastosowanych rozwiązań. Tylko taka analiza pozwala dobrać technologię posadowienia racjonalnie – pod kątem zarówno technicznym, jak i ekonomicznym.

fundamenty hali stalowej

Może zainteresuje Cię również:

Budowa fundamentów krok po kroku

Fundamenty pod hale – Vademecum

Pielęgnacja betonu

5. Przewymiarowana i skomplikowana geometria konstrukcji stalowej

Architekci często wpadają w pułapkę nadmiernego komplikowania układu konstrukcyjnego, nie analizując wpływu przyjętych rozwiązań na czas i koszt wykonania. Efektem są konstrukcje o nietypowych przekrojach, wielu niestandardowych połączeniach lub złożonych węzłach, które wymagają indywidualnych rozwiązań warsztatowych, zwiększają koszt prefabrykacji i znacząco wydłużają czas montażu.

W praktyce każda nietypowość – np. zmienna rozpiętość ram, asymetryczne układy słupów, węzły wielogałęziowe – generuje dodatkowe obciążenie dla działu prefabrykacji, logistyki i ekip montażowych. Tymczasem wiele z tych rozwiązań można uprościć bez utraty funkcjonalności i bezpieczeństwa, projektując konstrukcję w sposób powtarzalny, modułowy i zoptymalizowany pod kątem produkcji seryjnej.

Włączenie wykonawcy lub producenta konstrukcji już na etapie koncepcji pozwala dobrać rozwiązania, które są nie tylko trwałe i bezpieczne, ale również racjonalne ekonomicznie i logistycznie.

Wnętrze hali magazynowej LMS

6. Brak koordynacji międzybranżowej i kolizje instalacyjne

Jednym z najbardziej kosztownych błędów projektowych jest brak rzetelnej koordynacji międzybranżowej. Poszczególne branże – architektoniczna, konstrukcyjna, elektryczna, sanitarna czy HVAC – często projektowane są osobno, bez wspólnego modelu lub koordynacji przestrzennej. Efektem są kolizje pomiędzy elementami konstrukcyjnymi a trasami instalacji, brak miejsca na prowadzenie kanałów wentylacyjnych, zbyt niska wysokość podciągów pod agregaty czy kolidujące przebiegi rurociągów z elementami konstrukcji stalowej.

Takie błędy ujawniają się dopiero na etapie realizacji, gdy ich korekta wiąże się z kosztownymi zmianami, opóźnieniami i koniecznością podejmowania szybkich, często prowizorycznych decyzji na budowie. Rozwiązaniem jest przeprowadzenie rzeczywistej koordynacji międzybranżowej – najlepiej w modelu 3D lub BIM – jeszcze przed złożeniem projektu do pozwolenia na budowę lub przynajmniej przed rozpoczęciem realizacji. Właściwa współpraca projektantów, inżynierów i wykonawców pozwala uniknąć tych problemów i znacząco poprawić jakość całej inwestycji.

Generalny Wykonawca

7. Projektowanie bez uwzględnienia logistyki transportowej

Jednym z mniej oczywistych, ale bardzo kosztownych błędów projektowych jest brak dostosowania wymiarów i podziału konstrukcji do możliwości transportu elementów na plac budowy. W praktyce zdarza się, że zaprojektowane elementy konstrukcyjne (np. belki, słupy, dźwigary) przekraczają typowe wymiary ładunkowe dla standardowych samochodów niskopodwoziowych – zarówno pod względem długości, szerokości, jak i wysokości.

W efekcie zamiast załadunku kilku elementów na jeden pojazd, możliwy jest tylko transport jednego elementu, co drastycznie zwiększa liczbę kursów i generuje dodatkowe koszty sięgające nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych przy większych inwestycjach. Tego typu błędy wynikają z braku praktycznej wiedzy logistycznej po stronie projektantów, którzy nie analizują procesu realizacji w sposób kompleksowy – od etapu prefabrykacji, przez transport, aż po montaż.

Montaż płyt warstwowych hali

Chcesz uniknąć kosztownych błędów? Sprawdź swój projekt przed wbiciem pierwszej łopaty

W artykule pokazaliśmy najczęściej spotykane błędy projektowe, które pojawiają się w halach stalowych i przemysłowych – często już na etapie projektowania. Ich eliminacja jeszcze przed rozpoczęciem budowy pozwala uniknąć kosztów, opóźnień, problemów wykonawczych i reklamacyjnych.

Jeśli posiadasz projekt hali lub planujesz inwestycję – skontaktuj się z nami.
Oferujemy profesjonalną analizę projektu pod kątem możliwości optymalizacji, doboru technologii, konstrukcji, zabezpieczeń przeciwpożarowych i fundamentów. Sprawdzimy, czy projekt można wykonać lepiej, taniej i szybciej – bez kompromisów jakościowych i bezpieczniejszych alternatyw.

Prześlij nam swój projekt w formacie PDF lub DWG na biuro@coolship.pl lub zadzwoń pod numer +48 501 022 777

 

Opracowanie przygotował Przemysław Szalek.

Copyright © Coolship. Wszelkie prawa zastrzeżone.